Peníze znamenají moc... ?

19. srpna 2014 v 12:00 | Surynka |  Pohled na svět
"Peníze jsou moc." Tenhle názor asi platil vždycky, ale mám pocit, že v dnešní době to, bohužel, platí dvojnásob.

Vidím to v centru na každém rohu. Drahá auta, ze kterých vylezou lidé, kteří se chovají, jako by jim patřil svět. A ostatní to, zdá se, přijali. Nejednou jsem byla svědkem toho, jak do restaurací přišli lidé, jejichž drahá auta stála na parkovišti, začali si nesmyslně poroučet, oháněli se rukou, ve kterých drželi iPhone (nevím, proč je to některými považováno za symbol bohatství) - což evidentně také dělalo dojem - no a najednou se jim prominulo všechno a číšníci ochotně plnili doslova každý příkaz.



Tohle samozřejmě není jediný příklad, jen jsem si na něj momentálně vzpomněla. Ať se vrtnu do ulic centra, obchoďáků, trochu "lepších" restaurací a nebo třeba jen do školy, vidím spoustu lidí, kteří se baví kritikou vzhledu ostatních. Hodnotí nejen dostatečnou "značkovost" oblečení, ale také doplňky, mobilní telefon a auto, je-li příslušná studentka přivezena do školy svými rodiči.

Vím, že se vždycky kladl důraz na vzhled, ale na nošené značky? Na značku mobilu? A co to sakra napoví o charakteru dané osoby?

Když jsem byla na týden na ranči Ixion, kde jsem dělala vedoucí na dětském táboře, měla jsem pocit, že jsem v jiném svtě. Nikdo mě nezdrbal, když jsem se nenalíčila a nevyžehlia si vlasy, neřešily se takové povrchnosti jako dostatečná "značkovost" oblečení a se svým iPhonem jsem byla spíš pro smích. Něco jako "jakou značku auta máte?" (v očekávání, že jednu z dražších) tam nikoho nezajímalo. Ten samý pocit jsem měla při sledování lidí v mém věku, kteří chodili po píseckých ulicích.

Třeba to byl jen můj subjektivní pocit, protože jsem byla pražačka na malém městě, holka, co utekla "víru velkoměsta". Ale třeba je to pravda, že v Praze se množství majetku a peněz řeší víc, než v malých městech a na vesnicích.

V tom případě, co to je s tím tvrzením, že člověk namalém městě řeší peníze víc než člověk ve velkoměstě? Že je to "typický maloměšťák"? Že je to člověk, který má potřebu všem svým sousedům (z nichž většinu zná jménem) ukázat, jaké skvělé drahé věcičky má? Já se s tím v reálu moc nesetkala.

Pokud by se mé domněnky o menší kritice mimo město spnily, asi by mi nevadilo bydlet jinde a do Prahy případně dojíždět za prací.

Jenže... Češi už holt mají v nátuře závist a pomlouvačnost, což by spíš znamenalo, že nezáleží na místě, ale na lidech (s touto skutečností už jsme tak nějak asi smířená). Takže... skutečně by jinde (mimo velkoměsto) neřešili peníze a majetek (zejména dům a auto)? Opravdu by jinde peníze neznamenaly až tak velkou moc? Nezidealizovala jsem si opět svět? Jaký je váš názor?
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Luci Luci | E-mail | Web | 21. srpna 2014 v 22:14 | Reagovat

češi jsou závistivý a ze závisti podle mě plynou i pomluvy... a peníze znamenají hodně, ale u nás ve městě podle mě víc záleží na stylu, než na značce... protože moje spolužačka nakupuje v second-handu a je považována za nejlépe oblékanou holku naší třídy a všichni kluci ji zbožňují (i když je povahově děsná)... :)

2 Juliet Rocks Juliet Rocks | Web | 27. srpna 2014 v 15:35 | Reagovat

Myslím, že máš pravdu, a to nejsem Pražák.  :D Takže to nemůžu říct, ale stejně... Jen to, že bydlím v městečku a táta na dědině je neuvěřitelný rozdíl. Takže ano, řekla bych, že ve městech to lidé obecně víc řeší, protože máš lepší předpoklady pro to ty pěkné a drahé věci mít - obchody, práce apod. Ale... Je to na nic, nemělo by to tak být nikde. ;)

3 Surynka Surynka | Web | 28. srpna 2014 v 0:55 | Reagovat

[1]: To o te závisti, bohužel, vím a máš pravdu, že s tím zřejmě souvisí i pomluvy.  Je fajn, že tam u vás zřejmě nejde o peníze. :-)

[2]:  Tenhle tvůj  názor asi sdílím :D Jo, asi jak je víc prostředků, tak je víc "předvádění", ale pak je tu zase ten typ lidí (jakým je bohužel  i manželka mámina slovenského bratrance), který má prostředky a žije na malém městě a dává svým sousedům trošku hodně na srozuměnou, že ty prachy má. (Například: krátký a dlouhý kožešinový kabát  - pravý  - podle toho, jestli je to na zimu nebo na podzim. Kazdou chvíli nová kožená sukně, protože ty musí být vždy obtáhlé a postava se holt během života mění....)

4 sola sola | Web | 13. září 2014 v 22:34 | Reagovat

Podle mě to nezáleží tak na lokalitě jako na lidech. Na prostředí, ve kterém vyrůstají, na lidech, co potkávají, na věcech, co se jim říkají, na názorech, které slýchají.
A také tomu, jak tyto zkušenosti převedou do svého života. Když poprvé ohodnotíš spolužačku jako "kráva, co si nemůže dovolit ani pradu" a někdo pokývá, myslíš si, že jsi udělal správně a že máš (tu svou a jedinou) pravdu. Ale pokud se do tebe někdo obuje, že "každý může mít vlastní styl a prada se jí třeba nelíbí a myslel jsi na to, že si takové oblečení třeba koupit ani nemůže", může tě to trochu postrčit "správným" směrem.

Přesunula jsem se teď do školy v Praze, jinak bydlím milých 20 kiláčků od hlavního města.
Ve třídě jsme "tak nějak" namíchaní, pražáci a ne-pražáci, a sešli jsme se dokonale. Všichni jsme se za ty dva týdny "shodli", že každý má svůj styl a své možnosti ohledně výběru a že podle toho se lidé opravdu nesoudí. Jsem za to ráda.

Kdybych měla hodně peněz, utrácení bych si nehlídala tolik, jako teď. Bylo by to trošku jednodušší, no. Pravděpodobně bych si kupovala kupy věcí, co by se mi líbily... Nehleděla bych na značku, to určitě ne. Ale vypovídalo by to něco o mně (kromě toho, že jsme bohatá), že mám hodně věcí? Nemyslím si.
Holka s kabelkou od Prady (pravou)  - vypovídá to o ní pouze to, že je bohatá. Vlastně ani to ne, možná má jen bohatého příbuzného, přítele... Můžeme jen říct, že se jí ta kabelka líbí (jinak by ji logicky nenosila).
Neříká to o ní že je namyšlená, chytrá, protivná, milá. Vlastně nic.
A jestli tu kabelku nosí pro pózu? To nemůžeme říct, dokud ji nepoznáme...

Ještě poslední myšlenka. Peníze mají moc, protože jim ji lidé propůjčují. Protože peníze, ty toho v dnešní době zmůžou tolik. Vlastně takřka všechno, protože když jsou peníze, může se uplácet... a když se může uplácet, to se toho dokáže.

Číšnící chtějí tučná dýška. Asi proto odpouštějí blbcům jejich blbost (pokud je to nenasere do té míry, že už prostě nemůžou...).

[3]: Ohledně manželky bratrance tvé mamky. Kdybych "ty prachy měla", tak bych si, jak jsem už řekla, kupovala věci, co se mi líbí. Kdyby se mi líbil kabát, pravděpodobně bych si ho koupila, kdybych odrostla oblíbené sukni, pravd. bych si koupila novou. Na co ty peníze používat jinak, než pro vlastní potěšení? A měla abych se potom bát obléknout si koupené věci, aby mě lidi nepomluvili, že jsem bohatá, popř. že se vychloubám? (Protože to je asi to málo, co mohou z kousku oblečení vyčíst... O tom, že by se jim nemusel líbit můj vkus, začínat nebudu.) Měla bych si potom tedy kupovat věci, co se mi nemusí líbit, ale budou vypadat adekvátně vzhledem k tomu, kde bydlím?

Takže až mi někdy "bohatá" nebo "chudá" holka řekne, že nemá ráda jinou na základě toho, kolik má peněz, poprvé jí řeknu svůj názor. Podruhé ji pošlu do prdele (a ten názor pro jistotu i zopakuji).

Určitě jsem odbočila od tvého článku a omlouvám se ti za to, ale poslední dobou jsem o těchto věcech často přemýšlela...

5 Surynka Surynka | Web | 14. září 2014 v 20:22 | Reagovat

[4]: Tvého názoru si cením, je vidět, že jsi nad tím přemýšlela. Ať si kdo chce co chce koupí, mně je to jedno. Jedno mi to přestává být ve chvíli, kdy to ten dotyčný vnucuje ostatním (něco ve stylu, hele co si můžu dovolit, jsi póvl, když nemáš prachy) nebo pak když si těmi penězi a tou mocí vynucuje lepší zacházení (úplatky, nebo prostě: já mám moc, poslouchej). Mám v rodině číšnici a mám mezi nimi i přátele a všichni se shodují na tom, že je-li člověk bohatý a dává to najevo tím povýšeným způsobem, kašlou na spropitné a ignorují jeho pokusy o dání najevo, že je bohatý a potřebuje spešl péči. To s mou příbuznou, bylo by mi to jedno, kdyby však nebyli v menší finanční tísni. Ona dělá ošetřovatelku v nějaké LDN-ce či co, její manžel pracuje až v Košicích (domů jezdí na víkend) jako nějaký obchodní zástupce Heineken.  Mají rozestavěný dům a nemají penize na dostavbu. Možná by jim i pomohlo prodat jedno ze 2 aut (BMW), jenže panička se jím chlubila kolegyním v práci (té LDN). Chce všechno, prachy, BMW i barák, který se začal stavět na její popud z důvodu, že švagr (bratr jejího manžela a bratrance mé mamky) si jeden postavil. Jako pardon, ale to mi přijde mírně pokrytecké a ta osoba by se měla zamyslet, minimálně nad tím, jak se chová k okolí. :-D

Každopádně si cením tvého komentáře :-) a stojím si za svým, že neřeším ostatní, dokud se chovají ke svému okolí slušně a nenuceně :-)

6 sola sola | Web | 14. září 2014 v 21:59 | Reagovat

[5]: To s tebou souhlasím - Utrácet, když na to mám a ne proto, abych se vytáhla či ponížila ostatní. A nevyžadovat lepší zacházení.
Děkuji, že jsi mi to osvětlila s tvou příbuznou, zní to dost extrémně... mohla bych říct snad dětinsky? Prostě si to ani neumím představit.

Ke svému předchozímu komentáři jsem hloupě zapomněla dodat, že jsem si od tebe strašně ráda něco přečetla:)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama